גפן ייעוץ עסקי

מי לא צריך מנטור בחייו?

Three successful business partners looking at camera with smiles

לפני שנים רבות הגיע אלי בעל חברת סוכנות נסיעות קטנה. הוא הקים את החברה עם שותף חמש שנים קודם לכן, הגיע למכירות של יותר משני מליון אירו, עם חמישה עובדים מסורים. "אני מקווה לשלש את ההכנסות השנה, והייתי שמח אם היה לי עם מי להתייעץ, לדבר. מישהו שכבר היה בנעליים שלי, שיבין אותי, יישמע אותי ויעזור לי" . הצעתי לו שאולי כדאי לאתר יזם מוצלח שיכול היה לכוון אותו ולעזור לו בקבלת ההחלטות…  אבל מעבר לעובדה שהוא לא יודע איך למצוא את האדם הזה, גם לא היה לו ברור איך מערכת יחסים כזו מתנהלת. האם משלמים לו? או מתייעצים בהנחה שהאדם מעוניין לעזור…

להיות מנטור זה נושא קרוב ללבי. לי היו מנטורים מדהימים בתחילת הקריירה שלי, ואין ספק שהם השפיעו על חיי בצורה משמעותית מאוד. לא רק בקידום הקריירה אלא (ואולי בעיקר) בהתפתחות האישית שלי. בבחירת מטרות ובהתקדמות לעברן.

בשנים האחרונות אני משקיעה לא מעט מזמני בקידום תוכניות מנטורינג בעמותות ובחברות מסחריות, ומשמשת מנטורית לאחרים.

ראשית, חשוב להדגיש שאני מאמינה שלמנטור לא משלמים. על ייעוץ משלמים. מנטור בוחר למי הוא מעוניין לעזור. מערכת היחסים בין היועץ למתייעץ היא מסחרית. מערכת היחסים בין מנטור למנטיי מבוססת על כבוד הדדי, כשהמנטיי פתוח ללמוד מהמנטור שלו.

מנטור מהווה דוגמה אישית, ולא רק בפן העסקי-המסחרי אלא גם באיזון בין הבית לקריירה. המנטור מאפשר למנטיי נקודת מבט אחרת על הדברים מתוך ניסיון חייו, הצלחותיו וכישלונותיו. הוא מאפשר למנטיי לפתוח את הדילמות שאיתן הוא מתמודד ולשמוע את עצמו מקבל את ההחלטה לעצמו, כשהמנטור רק מאיר את תשומת לבו ל'בורות', ומכוון אותו לא ליפול לתוכם.

איך מוצאים מנטור? זוהי שאלת מיליון הדולר. אין שיטה בדוקה. אפשר לבקש מחברים, בפגישות מקצועיות, להתחבר לארגונים כגון 'קרן שמש', פרויקט הג'וינט ואחרים… ואפשר פשוט להכיר אדם שכבר היה שם קודם, הצליח ונראה לנו שמתאים לנו ללמוד ממנו. תתפלאו עד כמה אנשים נכונים ובעלי רצון טוב לעזור לאחרים להתקדם… צריך רק להעיז ולבקש. אולי יהיה מי שיסרב, אבל מי שיתמיד לחפש – ימצא את המנטור המתאים!

חשוב לזכור שמערכת יחסים מנטור/מנטיי – היא בדיוק זה, מערכת יחסים. לוקח זמן לגבש אותה, לבסס אותה ולהפיק ממנה תועלת. אין קיצורי דרך. צריך להשקיע זמן, אנרגיה, תשומת לב ולהיות פתוחים להכניס אדם חדש לחיים.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן